Diutusnya Para Rasul


📚 Materi Shahih Kisah Para Nabi

📖

Setelah berlalu, dan meninggalnya Nabi Adam dan penerusnya Syits.

Maka babak baru memasuki kisah manusia para hamba Allah, yakni ujian ketauhidan silih berganti. Keturunan Adam selama 10 generasi telah bertauhid, generasi buruk pertama di generasi ke 11nya yang mulai menyembah patung-patung dan berhala. Maka Allah utus Para Rasul dimulai dari Nabi Nuh hingga Nabi Muhammad.
Tujuannya untuk mendakwahi tauhid.

Allah Berfirman:
ﻭَﻟَﻘَﺪْ ﺃَﺭْﺳَﻠْﻨَﺎ ﺭُﺳُﻠًﺎ ﻣِﻦْ ﻗَﺒْﻠِﻚَ ﻣِﻨْﻬُﻢْ ﻣَﻦْ ﻗَﺼَﺼْﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻭَﻣِﻨْﻬُﻢْ ﻣَﻦْ ﻟَﻢْ ﻧَﻘْﺼُﺺْ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ۗ ﻭَﻣَﺎ ﻛَﺎﻥَ ﻟِﺮَﺳُﻮﻝٍ ﺃَﻥْ ﻳَﺄْﺗِﻲَ ﺑِﺂﻳَﺔٍ ﺇِﻟَّﺎ ﺑِﺈِﺫْﻥِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ۚ ﻓَﺈِﺫَﺍ ﺟَﺎﺀَ ﺃَﻣْﺮُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻗُﻀِﻲَ ﺑِﺎﻟْﺤَﻖِّ ﻭَﺧَﺴِﺮَ ﻫُﻨَﺎﻟِﻚَ ﺍﻟْﻤُﺒْﻄِﻠُﻮﻥَ

40:78| Dan sesungguhnya telah Kami utus beberapa orang rasul sebelum kamu, di antara mereka ada yang Kami ceritakan kepadamu dan di antara mereka ada (pula) yang tidak Kami ceritakan kepadamu. Tidak dapat bagi seorang rasul membawa suatu mukjizat, melainkan dengan seizin Allah; maka apabila telah datang perintah Allah, diputuskan (semua perkara) dengan adil. Dan ketika itu rugilah orang-orang yang berpegang kepada yang batil.(Qs Al mu'min/Ghafir: 78)

TAFSIR JALALAIN (JALAL AD-DIN AL-MAHALLI DAN JALAL AD-DIN AS-SUYUTI)
40:78| (Dan sesungguhnya telah Kami utus rasul-rasul sebelum kamu; di antara mereka ada yang Kami ceritakan kepadamu dan di antara mereka ada -pula- yang tidak Kami ceritakan kepadamu) menurut suatu riwayat diceritakan, bahwa Allah telah mengutus delapan ribu orang nabi untuk menjadi rasul; yang empat ribu orang di antaranya dari kaum Bani Israel, sedangkan yang empat ribu orang lagi dari kalangan umat-umat selain Bani Israel. (Tidak dapat bagi seorang rasul) di antara rasul-rasul itu (membawa suatu mukjizat, melainkan dengan seizin Allah) karena mereka juga hamba-hamba Allah yang diperintah oleh-Nya (maka apabila telah datang perintah Allah) yang memerintahkan supaya azab diturunkan atas orang-orang kafir (diputuskan) semua perkara di antara rasul-rasul dan orang-orang yang mendustakannya (dengan adil. Dan ketika itu rugilah orang-orang yang berpegang kepada yang batil) yakni, keputusan itu merupakan kemenangan bagi rasul-rasul dan kerugian bagi orang-orang yang mendustakannya; pada hakikatnya sebelum itu pun orang-orang yang mendustakan para rasul sudah merugi.

Demikian Nash-nash AlQuran menunjukkan bahwa Nabi Nuh diutus sebagai Rasul Pertama. Yang terdapat Khilaf adalah mengenai Nabi Idris.

ﻭَﺇِﺳْﻤَﺎﻋِﻴﻞَ ﻭَﺇِﺩْﺭِﻳﺲَ ﻭَﺫَﺍ ﺍﻟْﻜِﻔْﻞِ ۖ ﻛُﻞٌّ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺼَّﺎﺑِﺮِﻳﻦَ
Dan (ingatlah kisah) Ismail, Idris dan Dzulkifli. Semua mereka termasuk orang-orang yang sabar.

Demikian nushshush Alquran menyebutkan idris setelah ismail, sehinga idris adalah keturunan Ibrahim.

Sedangkan ibnu Katsir dan Ibnu Hisyam berkesimpulan: Nabi Idris adalah keturunan keenam dari Nabi Adam, putra dari Yarid bin Mihla'iel (Mahlail) bin Qinan (Qainan) bin Anusy bin Shiyth (Syits) bin Adam. Nabi Idris menjadi keturunan pertama yang diutus menjadi nabi setelah Adam.

Penulis membuat beberapa perbandingan:

1- Pendapat pertama dari jumhur ulama mengatakan ianya selepas Nabi Adam dan sebelum Nabi Nuh iaitu nabi yang kedua. Mereka meletakkannya mengikut turutan seperti Adam, Idris, Nuh, Hud, Salih... hingga akhir. Namun, mereka tidak mempunyai dalil yang yang sarih dari Quran mahupun dari Hadis yang shahih.
2- Pendapat kedua dari ulama ialah mereka mengatakan Nabi Idris diutuskan mutaakhir iaitu dari keturunan Bani Israil, iaitu selepas Nabi Daud dan Nabi Sulaiman. Dan pendapat inilah yang kami (penulis) lebih cenderung untuk mengatakannya rajih, wallahu 'alam.Dan dalam kitab kami ini tidak meletakkan kisah Nabi Idris selepas nabi Adam dan sebelum Nabi Nuh seperti mana mereka (penulis kisah nabi-nabi) yang lain bila menceritakan kisah-kisah nabi di dalam al-Quran. Ini kerana kami berpandangan Nabi Idris ialah di kalangan nabi-nabi Bani Israil iaitu selepas Nabi Daud dan Sulaiman dan sebelum Nabi Zakaria dan Yahya.
Antara dalilnya ialah ;


i-Al-Quran menyebut tentang perihal Nabi Idris dalam Surah Maryam selepas menyebut perihal Nabi Ibrahim, Musa dan Ismail. Begitu juga dalam Surah al-Anbiya disebut namanya (Idris) kemudian, iaitu selepas Nabi Ibrahim, Luth, Daud, Sulaiman dan Ayub. Selepas itu barulah disebut perihal mengenai Nabi Yunus, Zakaria, Yahya dan Isa.
ii- Disebut dalam hadis ketika nabi Mikraj, hadis dari Sahih Bukhari dan Muslim, daripada Malik bin Sa'sa'ah. Ringkasan hadis itu, bila mana Rasulullah memberikan salam kepada setiap nabi yang ditemuinya di setiap lapisan langit, hanya Nabi Adam dan Nabi Ibrahim yang membalas salam Rasulullah dengan ucapan, " ﻣﺮﺣﺒﺎ ﺑﺎﻟﻨﺒﻲ ﺍﻟﺼﺎﻟﺢ ﻭﺍﻹﺑﻦ ﺍﻟﺼﺎﻟﺢ" sebaliknya 5 Nabi yang lain iaitu Nabi Isa, Yusuf, Idris, Harun dan Musa membalas dengan ucapan " ﻣﺮﺣﺒﺎ ﺑﺎﻟﻨﺒﻲ ﺍﻟﺼﺎﻟﺢ ﻭﺍﻷﺥ ﺍﻟﺼﺎﻟﺢ".
Nabi Adam menggunakan perkataan 'Ibn'(Anak) kerana baginda ialah bapa kepada sekalian manusia. Manakala Nabi Ibrahim juga menggunakan perkataan 'Ibn' kerana baginda bapa segala nabi-nabi. Sedangkan 5 nabi yang lain menegur Rasulullah dengan panggilan 'Akh' (saudara). Ini menunjukkan Nabi Idris ialah antara nabi yang akhir diutuskan, kerana jika baginda diutuskan selepas Nabi Adam dan sebelum Nabi Ibrahim nescaya baginda akan menggunakan ungkapan 'Ibn' sepertimana ungkapan Nabi Adam dan Ibrahim.
Antara yang menyebut tentang perkara ini ialah Al-Qadhi Abu Bakar bin Al-Arabi. Pendapat ini dinaqalkan oleh Al-Imam Al-Qurtubi di dalam tafsirnya bahawa Al-Qadhi menyebut, " Siapa dari kalangan ahli sejarah yang mengatakan Nabi Idris diutuskan sebelum Nabi Nuh, maka dia telah melakukan kesilapan."

📝 (Al-Qasasul Qurani, Dr Salah Al-Khalidi, Terbitan Darul Qalam, Cetakan Ketiga 2011,m/s 92-94).

Para Rasul diutus Allah untuk menyampaikan wahyu, sedangkan para Nabi meneruskan wahyu dari Rasul sehingga dari mereka tidak ada yang menyalahi syariat para Rasul. Semua mendakwahi tauhid (lihat tujuan pertama kisah-kisah Alquran)

In syaa Allah akan kami jelaskan selanjutnya Kisah Nabi Nuh.

Baarakallahu fiikum

Komentar

Postingan populer dari blog ini

mati karena sesuai dengan kebiasaannya

ILMU TERBAGI MENJADI DUA (ILMU DHARURI DAN ILMU NAZHARI)

BERBAKTI KEPADA ORANG TUA