2) Kedudukan solat di sisi para Nabi dan Rasul ‘alaihimussalam.


๐Ÿ“š Syarah Ushulul Iman



 Solat merupakan salah satu ibadat yang disyari‘atkan dalam agama Samawi (yang diturunkan dari langit) yang terdahulu sebelum kebangkitan Nabi Muhammad . Nabi Ibrahim  telah berdoa kepada Tuhan untuk dirinya juga keturunannya agar dapat mendirikan solat sebagaimana firman Allah Ta‘ala:  ๐Ÿ›™“Wahai Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat”. (Ibrahim: 40).

 Begitu juga Nabi Ismail  menyuruh keluarganya mendirikan solat sebagaimana firman Allah Ta‘ala: “Dan dia menyuruh keluarganya untuk bersolat dan menunaikan zakat”. (Maryam: 55).

Firman Allah Ta‘ala sewaktu berkata-kata dengan Nabi Musa: “Sesungguhnya Aku ini adalah Allah, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Aku. Maka sembahlah Aku dan dirikanlah solat untuk mengingati-Ku”. (Thaha: 14).

Allah Ta‘ala telah berpesan kepada Nabi ‘Isa  agar mendirikan solat sebagaimana firman-Nya: “Dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada dan Dia memerintahkan kepadaku
(mendirikan) solat dan (menunaikan) zakat selama aku hidup”. (Maryam: 31).

Allah Ta‘ala telah memfardhukan solat kepada ummat Nabi kita Muhammad  di langit pada malam Isra’ dan Mi’raj. Pada awalnya difardhukan sebanyak 50 solat kemudian dikurangkan sehingga kepada 5 solat sahaja. Menunaikan 5 solat pahalanya sama dengan 50 kali solat. Solat lima waktu ialah: Fajar (Subuh), Zuhur, Asar, Maghrib dan Isya’. Kefardhuannya telah ditetapkan melalui persepakatan (ijma’) ulama’-ulama’ Islam.

๐Ÿ“– Disalin dari Pilar-pilar Islam

Komentar

Postingan populer dari blog ini

mati karena sesuai dengan kebiasaannya

ILMU TERBAGI MENJADI DUA (ILMU DHARURI DAN ILMU NAZHARI)

BERBAKTI KEPADA ORANG TUA