Lanjut Fadhillah Shaum

 Syarah Ushulul Iman

d- Doa orang berpuasa mustajab (diperkenankan), sabda Nabi :
“Doa orang yang berpuasa ketika berbuka puasa tidak akan ditolak”. (H.R. Ibnu Majah).
Oleh yang demikian, setiap muslim hendaklah mengambil kesempatan ketika berbuka puasa memohon kepada Tuhannya dengan berdoa. Semoga waktu itu berbetulan dengan nafhah (limpahan) rahmat Tuhan Jalla wa 'Ala maka dia akan mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat.

  e- Allah  telah menyediakan pintu syurga yang khusus untuk orang yang berpuasa. Pintu tersebut tidak boleh dimasuki kecuali orang yang berpuasa, sebagai suatu penghargaan untuk mereka, juga untuk membedakan orang yang berpuasa dengan golongan yang lain.

Dari Sahl bin Sa‘ad  katanya: Sabda Nabi : 
“Dalam syurga ada sebuah pintu yang bernama ‘ar-Rayyan’. Pada Hari Kiamat akan diseru: ‘Di manakah orang yang berpuasa!’, setelah mereka memasukinya pintu itu pun ditutup, tidak ada lagi orang yang dapat masuk melaluinya”. (Muttafaq 'Alaih). 

f- Sesungguhnya puasa akan memberi syafaat kepada orang yang melaksanakannya pada Hari Kiamat.

Daripada Abdullah bin ‘Amr bin al-‘Ass  katanya: Sabda Nabi : “Puasa dan al-Quran memberi syafaat kepada seseorang hamba pada Hari Kiamat. Kata puasa: Wahai Tuhan: Aku telah menahannya daripada makan dan syahwat maka jadikanlah aku sebagai syafaat (penolong)nya. Kata al-Quran: Aku telah menahannya daripada tidur di waktu malam maka jadikanlah aku sebagai syafaat (penolong)nya. Sabda Nabi : "Maka kedua-duanya memberi syafaat”. (H.R. Ahmad). 

g- Puasa melatih seseorang muslim itu menjadi sabar, berusaha menanggung kesusahan dan kepayahan dengan meninggalkan kesukaannya dan syahwatnya, serta mengekang keinginan nafsunya. Semuanya itu merupakan suatu kesusahan yang besar.  

4) Syarat-syarat wajib Puasa.

Para ulama’ telah berijma’ (bersepakat) bahwa puasa diwajibkan ke atas setiap orang muslim yang baligh, berakal dan mampu melaksanakannya Demikian juga ia diwajibkan puasa ramadhan ke atas setiap wanita apabila suci daripada haid dan nifas.

In syaa Allah dilanjutkan ke bahasan Adab-adab Shaum, Baarakallahu fiikum

 Disalin dari Pilar-pilar Islam

Komentar

Postingan populer dari blog ini

mati karena sesuai dengan kebiasaannya

ILMU TERBAGI MENJADI DUA (ILMU DHARURI DAN ILMU NAZHARI)

BERBAKTI KEPADA ORANG TUA