Rukun Ketiga: Membayar Zakat


📚 Syarah Ushulul Iman
                                                                                                                  📖

1) Ta’rif Zakat.

 Menurut bahasa Arab: Zakat ialah subur dan bertambah, biasanya digunakan perkataan ini untuk pujian, pembersihan dan kebaikan. Harta yang dikeluarkan dinamakan sebagai 'zakat' karena dengan membayar zakat harta bertambah berkat dan tuannya mendapat keampunan. Zakat menurut istilah syara’ ialah: Suatu kewajipan pada harta yang tertentu, untuk dibahagikan kepada golongan yang tertentu, pada masa yang tertentu.

 2) Kedudukan Zakat dalam Islam.

Zakat ialah salah satu Rukun Islam yang lima. Zakat  disebut bersama dengan solat dalam beberapa ayat di dalam al-Quran, antaranya:

 firman Allah Ta‘ala:
“Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat”. (Al-Baqarah: 43).

Firman Allah Ta‘ala:     “Dan supaya mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat”. (Al-Bayyinah: 5).

 Sabda Nabi :
"Islam dibina di atas lima rukun…” salah satu daripadanya: “Mengeluarkan zakat”. (Muttafaq ‘alaih) daripada hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar .

Allah  mensyari‘atkan zakat untuk menyucikan diri manusia daripada sifat kedekut, bakhil dan tamak. Zakat juga disyari‘atkan untuk meringankan bebanan golongan fakir, miskin dan orang-orang yang memerlukan bantuan, membersihkan harta, menyuburkannya dan menjadikannya diberkati, memeliharanya daripada penyakit dan kerosakan, serta mendirikan keperluan umum yang membantu kepada kehidupan umat dan kebahagiaan mereka. Allah  telah menyebut hikmat disyari‘atkan zakat dalam kitab-Nya,

 firman Allah Ta‘ala:   “Ambillah zakat sebahagian daripada harta mereka, (supaya dengan zakat itu) membersihkan dan menyucikan mereka”. (At-Taubah: 103).

📖Disalin dari Pilar-pilar Islam

In syaa Allah dilanjutkan

Baarakallahu fiikum

Komentar

Postingan populer dari blog ini

mati karena sesuai dengan kebiasaannya

ILMU TERBAGI MENJADI DUA (ILMU DHARURI DAN ILMU NAZHARI)

BERBAKTI KEPADA ORANG TUA